Butiksvågar är viktiga för alla butiker eller marknadsstånd som säljer varor baserat på deras vikt. Till exempel använder godisbutiker vågar för att mäta godis och för att säkerställa att rätt mängd godis säljs för det utannonserade priset. På samma sätt kan en slaktare prissätta kött baserat på dess vikt, genom att väga köttet och sedan ge kunden det pris som ska betalas. I båda dessa exempel måste butiksvågar användas, inte bara för att säkerställa att kunden får vad de betalar för, utan också för att säkerställa att du gör rätt. Vi berättar mer om butiksvågar och ställer frågan ifall du behöver en butiksvåg.
Vad är en butiksvåg?
Butiksvågar är vågar med funktionalitet för att beräkna priset på varan de väger. De gör detta baserat på priset per kilo eller pris per 100 g som måste anges av användaren. Idag, på grund av lagkrav, är butiksvågar digitala, även om du fortfarande kan se några traditionella “analoga” vågar som används i butiker när en kund helt enkelt vill väga upp varor innan de tar den till disken.
Behöver jag handelsgodkända butiksvågar?
Det enskilt viktigaste att kontrollera när du köper butiksvågar är att de är handelsgodkända. Inom EU säger lagen att handelsgodkända vågar ska användas vid köp eller försäljning baserat på vikt. Ett annat lagkrav är att vågen endast väger i metriskt värde, men om du köper handelsgodkända butiksvågar väger de bara i metriskt mått ändå. Hur vet man om en våg är handelsgodkänd? Du kommer att se antingen en svart eller grön logotyp på dataskylten, eller en oval logotyp i mitten.
Vilken kapacitet måste min våg ha?
Butiksvågar finns i många olika modeller. För att veta vilken modell som är bäst för dig behöver du helt enkelt överväga vad det tyngsta föremålet du sannolikt kommer att sälja skulle väga. Om du tenderar att sälja mindre varor baserat på vikt kan du behöva en finare läsbarhet.